Ulkomaisten investointien houkutteleminen Suomeen on kriisistä elpymisen kannalta ensiarvoisen tärkeää. Sillä, kuinka hyvin vahvuudet kyetään hyödyntämään maakuvatyössä, on tuottavuuden ja työllisyyden kannalta ratkaiseva merkitys. Demarinuoret katsoo, että kaupallisten brändien sijaan tunnettuutta tulisi rakentaa urheilun varaan. Erityisesti jalkapallomaajoukkueiden vahva menestys tulee hyödyntää täysimääräisesti, muun muassa vaihtamalla kansalliseläimeksi huuhkaja.
”Kun Sanna Marin valittiin pääministeriksi, nousi kansainvälinen näkyvyys räjähdysmäisesti. Miksi sama ilmiö ei voisi toistua maailman suosituimman lajin, jalkapallon kohdalla? Helmareiden ja Huuhkajien menestys tarjoaa maakuvatyölle ainutkertaisen mahdollisuuden, jota ei kannata haaskata”, toteaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.
Tunnettuuden vahvistaminen on pitkäjänteistä työtä, jonka tukena hyödynnettävien kansallissymbolien määrä on suuri. Ihannetilanteessa nämä sinivalkoisiksi koetut symbolit yhdistävät kansaa ja auttavat brändäämään Suomea muista maista erottuen. Suomen nykyinen kansalliseläin karhu ei kuitenkaan erotu massasta, sillä samaa symbolia käytetään Venäjällä.
“Yleisöäänestyksellä valittua karhua kannatti aikanaan vuonna 1985 vain neljännes vastaajista. On selvää, ettei muodostettu kanta todennäköisesti edusta enää valtaosan mielipidettä. Asiasta voidaan varsin hyvin äänestää uudelleen jos poliittista selkärankaa vain löytyy. Katse on nyt käännettävä kohti tulevaisuutta – siksi huuhkaja!”, vaatii Pinja Perholehto.
Lisätiedot:
Pinja Perholehto
Demarinuorten puheenjohtaja
pinja.perholehto@demarinuoret.fi
p. 040 0596 521