Helsinki monikulttuuristuu, ja yhä useampi lapsi puhuu suomea vasta toisena äidinkielenään. Suomen kielitaidon heikkeneminen on aiheuttanut paljon keskustelua poliitikkojen keskuudessa. Jos maahanmuuttajataustaisten lasten kielitaidon opetuksesta leikataan, pidetäänkö sitä aidosti enään tärkeänä asiana?

Helsingin Sanomat uutisoi 11.4., että Helsinki aikoo puolittaa S2-opetuksen rahoituksen. Säästöt kohdistuvat suoraan niihin lapsiin ja nuoriin, joilla on haasteita suomen kielen kanssa ja ovat tehostetun oppimisen piirissä. Päätös on lyhytnäköinen: jos nämä lapset ja nuoret eivät opi suomen kieltä oppimiskriteereiden mukaisesti, he ovat vaarassa syrjäytyä yhteiskunnasta. Kielen oppiminen on keskeinen osa arkipäiväistä toimeentuloa, eikä olisi kaukaa haettua sanoa, että heillä tulee olemaan vaikeuksia jatkokoulutuksen ja työelämän saralla. Tästä muodostuisi suuria kuluja yhteiskunnalle pitemmällä aikavälillä.

Valmistava suomen kielen opetuksen tulisi jatkua ainakin perusopetuksen ajan, jolloin esimerkiksi ne, jotka ovat tulleet Suomen koulujärjestelmään vasta myöhemmin, pystyvät myös omaksumaan kielen. He tarvitsevat vahvistettua ja yksilöllistä tukea oppia kieli, jotta he kykenevät opiskelemaan muitakin kouluaineita.

On mielestäni kummallista väittää, että maahanmuuttajataustaisten lasten kielitaito on heikentynyt siksi, että he eivät ole kiinnostuneita suomen kielen oppimisesta. Väite yleistää ja vie harhaan: kielitaidon heikentyminen ei todellakaan ole pelkästään motivaatiokysymys. Näen maahanmuuttajataustaisten lasten heikon kielitaidon avunhuutona päättäjille. He tarvitsevat kipeästi laadukasta, laajaa ja hyvää opetusta eivätkä lisää leikkauksia.

Uutisissa usein otsikoihin nousee työvoimapula. Paikkaaksemme osaajapulan eri alojen sektoreilla tarvitsemme maahanmuuttajia. Helsingin valtuusto ottaa kansainvälisen työvoiman itsestäänselvyytenä. Työvoiman mukana tulee investointeja ja taloudellisen kasvun mahdollisuuksia. Miten maahanmuuttajat voivat luottaa Suomeen, kun Suomen päättäjät leikkaavat heidän kotoutumisestaan?

Meidän kaikkien yhteisellä vastuulla on huolehtia siitä, että jokainen lapsi ja nuori voi hyvin. Turvaamalla suomen kielen taito S2-opetuksen avulla, me tuemme lasten hyvinvointia. Nyt on valitettavasti tehty päätös, joka tekee päinvastaisen vaikutuksen tulevaan sukupolveen.

Nicol-Maria Stefanidou
Uudenmaan Demarinuorten hallituksen jäsen
Espoon Demarinuorten hallituksen jäsen