Avoin kirje turkulaisille kaupunginvaltuuston jäsenille

Vapaa julkaistavaksi heti 24.9.2014

Turun kaupunginvaltuusto käsitteli maanantain 22.9 kokouksessaan pöydälle noussutta toriparkki asiaa. Ymmärrän, että kyseinen asia on osalle valtuuston jäsenistä erittäin herkkä asia. Kuitenkin tässä erittäin vaikeassa tilanteessa, jossa Suomi ja erityiset kunnat ovat, olisi jokaisen kunnanvaltuuston jäsenen pyrittävä katsomaan omaa nokkaa pidemmälle ja pyrittävä pitkäjänteiseen työhön. On jokaisen turkulaisen etu, että valtuustossa tehdään johdonmukaista ja pitkäjänteistä politiikkaa.

On täysin käsittämätöntä, että jo päätetty toriparkki asia nousi jälleen kerran valtuuston pöydälle. Jokaisen kunnanvaltuutetun tulisi ymmärtää, että tällä hetkellä kaupunginvaltuuston pöydällä on muita erittäin tärkeitä asioita kuten U2, lasten ja nuorten päivähoito ja koulunkäynnin järjestelykysymykset, kysymys vanhustenhuollon tulevaisuudesta ja työpaikkojen luomisesta puhumattakaan, jotta Turku pysyy elinvoimaisena kaupunkina myös tulevaisuudessa. Tässä on vain muutamia esimerkkejä mainitakseni.

Minulle valtio-oppineena Jarmo Rosenlöfin (sd) esittämä pelko siitä, että vastustajien menettelytapa halvaannuttaa Turun päätöksenteon kokonaan, ei ole tuulesta temmattu. Tarkoittaako tämä Ville Tavion (ps) esittämä demokratian kunnioittaminen sitä, että kun valtuuston valta päättyy yhden vaalikauden loppumiseen tai esimerkiksi yhden valtuuston jäsenen luopuminen omasta paikastaan ja varajäsenen nouseminen tilalle sitä, että silloin kerätään ryhmä taas kasaan ja nostetaan uudestaan asioita pöydälle joista on jo päätetty? Kysynpähän vain.

Samaan hengenvetoon vielä ihmetellään sitä kun politiikkaa ei koeta kovin kiinnostavaksi ja samalla suomalaista päätöksentekoa leimaa hitaus ja byrokraattisuus. Tässä on katsominen jälleen kerran katsominen omaan napaan. Me teemme omalla toiminnalla tästä hidasta ja byrokraattista kun jo kerran päätetyistä asioista aletaan uudestaan vääntämään kättä. Kaikessa päätöksenteossa olisi kaupunginvaltuuston jäsenten ajateltava kuntalaisten parasta johdonmukaista ja pitkäjänteistä politiikkaa tehden.

Piia Noronen

Kirjoittaja on Turussa asuva Lounais-Suomen Demarinuorten puheenjohtaja