Itselläni on ollut aina mielenkiintoa seurata politiikan julkista keskustelua, mutta en löytänyt väylää, miten itse vaikuttaa ja keskustella poliittisista teemoista muiden nuorten kanssa. Koin, että politiikka on käsitteiden hallintaa ja sitä pitää osata, ennen kuin lähtee toimintaan mukaan.
Muutos tähän käsitykseen tuli viime syksynä, kun pysähdyin yliopistolla demariopiskelijoiden ständille keskustelemaan heidän vaaliteemoistaan. He kertoivat toiminnastaan ja silloin pohdin, olisiko nyt hetkeni lähteä politiikkaan mukaan. Päätin rohkeasti kokeilla ja lähteä pienin askelin mukaan. Olenkin nyt saanut politiikasta itselleni harrastuksen.
Heti ensimmäisestä osallistumishetkestä lähtien stereotypiani politiikan harjoittamisesta murtuivat. Ensinnäkin käsitteillä pelaaminen on mielestäni kuulunut politiikkaan, mutta minulle sanottiin, että on nykäistävä heti hihasta, jos ei ymmärrä jotakin. Rohkeasti kysymällä sanavarastoni karttui. Pystyin osallistumaan poliittiseen keskusteluun, vaikka en ymmärtänyt kaikkia käsitteitä.
Toinen stereotypia politiikkaan liittyen minulla oli, että siihen liittyvät taidot on jo osattava. Näihin kuuluvat esimerkiksi kokoustaidot. Joensuun Demarinuorten toiminnassa olen huomannut, että kaikkea harjoitellaan, eikä tarvitse olla kokemusta asiasta. Olenkin nyt oppinut kokoustaitoja ja talkoisiin osallistumista sekä erilaisia vaikuttamisen mahdollisuuksia, kuten liittokokouksiin valmistautumista.
Toiminta Joensuun Demarinuorissa onkin antanut politiikan harjoittamisen lisäksi hyvän kaveriporukan, joka jakaa samanlaisia arvoja ja on kiinnostunut poliittisista asioista ja vaikuttamisesta. Tärkeintä poliittisessa toiminnassa on avoin mieli. Taidot karttuvat kokemuksen myötä. Jos yhtään vaikuttaminen tai politiikasta keskustelu tuntuu sinusta kiinnostavalta, suosittelen lämpimästi osallistumista poliittiseen toimintaan. Teemme yhdessä politiikasta meidän näköistä ja ihmisille ymmärrettävää.
Nina Havumäki
Joensuun Demarinuorten aktiivi
Kirjoitus on julkaistu sanomalehti Viikko Pohjois-Karjalassa 7.6.