Demarinuoret esittää, että YK:n turvallisuusneuvoston veto-oikeuden uudistamisen ensimmäinen askel on läpinäkyvyys. Jokaisen veto-oikeuden käytön on sisällettävä julkiset perustelut YK:n yleiskokoukselle. Kansainvälisen päätöksenteon on palveltava rauhaa, ei valtapolitiikkaa.
YK:n turvallisuusneuvoston veto-oikeus -ominaisuus on vanhentunut väline, joka vaikeuttaa ja pahimmillaan estää tehokkaan toiminnan kriisitilanteissa. Pysyvät viisi maata turvallisuusneuvostossa on historiallisesti perusteltua, mutta nykymaailmassa järjestely luo eriarvoista asemaa eri valtioiden välille.
Suomi on esittänyt jo 2024 veto-oikeuden uudistusta YK:ssa. Veto-oikeuden poistaminen YK:n peruskirjassa määriteltyjen vallan instrumenttien joukosta kuitenkin vaatisi kaikkien turvallisuusneuvoston pysyvien jäsenten hyväksynnän veto-oikeuden poistosta. Asian edistyminen on epätodennäköistä, koska veto-oikeutta on käytetty vielä tiuhaan tahtiin tänäkin vuonna. Viimeisen 10 vuoden aikana veto-oikeutta on käytetty yli 50 kertaa hidastamaan rauhan rakentamista muun muassa Ukrainan, Gazan ja Syyrian konfliktien kohdalla. Ilman kaikkien turvallisuusneuvoston maiden hyväksyntää, päätökset ihmisoikeuksista, humanitaarisesta avusta tai sodan ja rauhan kysymyksistä eivät etene.
Demarinuoret esittää, että veto-oikeuden uudistamisen ja mahdollisen poistamisen ensiaskeleiksi veto-oikeuden käytön täytyy muuttua. Vaadimme veto-oikeuden käytöstä perusteluita YK:n yleiskokouksen kuultavaksi. Odotamme, että tasavallan presidentti Alexander Stubb jatkaa kunnianhimoisesti YK:n kehittämistä myös veto-oikeuden muutosten osalta. Suomen edellytys on turvata kansainvälistä sääntöpohjaista järjestelmää, koska pienen valtion turvallisuus rakentuu sääntöjen, ei voimapolitiikan varaan. YK:n legitimiteetin ja uskottavuuden vahvistaminen on siis YK:n etu, mutta myös Suomen oma etu.
Veto-oikeus tuo merkittävää poliittista valtaa, ja valta ilman keskustelua lisää epäluottamusta sääntöpohjaista järjestelmää kohtaan. Veto-oikeuden käytön perusteleminen julkisesti on ennen kaikkea puolustuspuhe sääntöpohjaiselle järjestelmälle. Veto-oikeuden perusteleminen julkisesti antaa myös pysyville jäsenmaille mahdollisuuden muotoilla päätöksensä vastuullisesti ja säilyttää globaali uskottavuus. Dialogi on myös kestävä keino estää kriisien kärjistyminen, joten yleiskokouksessa veto-oikeuteen liittyvän dialogin lisääminen vahvistaa rauhan rakentamista. YK:n uskottavuus syntyy siitä, että sen toiminta on avointa ja johdonmukaista, joten turvallisuusneuvoston pysyvien maiden päätösten valoon tuominen lisää legitimiteettiä koko järjestelmälle.
Esityksemme mukaan pysyvät viisi valtiota säilyttävät päätösvallan, mutta vallankäyttöä ohjaa moraalinen ja poliittinen vastuu. Uudistus on alku reilummalle ja vastuullisemmalle YK:lle. Tämä ei muuta maailmaa täydelliseksi, mutta tämä on tie läpinäkyvämpään ja keskustelevampaan maailmanjärjestykseen.

