Liikenne sellaisena kuin me sen tunnemme, on murroksessa. Monet Euroopan valtiot ovat ryhtyneet toimiin liikenteen päästöjen alentamiseksi tavoittelemalla bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen myynnin lopettamista tulevien vuosikymmenien aikana. Myös Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteestä aiheutuvat päästönsä vuoteen 2030 mennessä. (Yle 5.10.)
Tavoite on kunnianhimoinen etenkin, kun otetaan huomioon, että aikaa on jäljellä enää 12 vuotta. Tämä tavoite ei ole kuitenkaan mahdoton, sillä tarvittava teknologia on jo olemassa. Monet autonvalmistajat ovat myös reagoineet muuttuneeseen tilanteeseen siirtämällä tuotantoaan enemmän sähköautojen pariin. Kasvaneesta tarjonnasta ja akkuteknologian kehittymisestä huolimatta sähköautojen myynti ei ole merkittävästi noussut Suomessa viime vuosina.
Mikä tähän voisi olla ratkaisu? Sähköautojen latausverkosto on Suomessa kasvamaan päin, mutta erityisesti maaseudulla latauspisteitä on harvakseltaan. Kaupallisiin latauspisteisiin liittyy kysymys siitä, kumpien tulisi tulla ensin, sähköautojen vai latauspistokkeiden. Itse uskon, että sähköautojen myynti kiihtyy, kun latauspisteiden verkosto on laajentunut tarpeeksi ja myynnissä olevien sähköautojen valikoima kasvaa. Jälkimmäinen tulee toteutumaan, edellä mainittu on kiinni meistä suomalaisista.
Kattavaa latauspisteiden verkostoa ei rakenneta yhdessä yössä, vaan poliittisten toimijoiden, julkisen sektorin ja liike-elämän tulee kaikkien sitoutua hankkeeseen pitkäaikaisesti. Tulevan hallituksen tulee suunnitella keinoja kannustaa eri toimijoita lisäämään latauspisteiden määrää. Sähköautojen määrän lisääminen ja uudet joukkoliikenteen ratkaisut mahdollistavat liikenteen päästötavoitteen saavuttamisen ja omalta osaltaan edesauttavat vastuullisemman ja kestävämmän ilmastopolitiikan luomisessa edettäessä kohti 2030-lukua.
Henri Kiiski
Joensuun Demarinuoret
Kirjoitus on ilmestynyt Viikko Pohjois-Karjalaisessa 11.10.